Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Nye folkelige helter
Vi møter blant annet Maria Sandberg og Sondre Zachariassen, Marlene Føre Frantzen, Stefan Johannessen, Christoffer «Furu» Furu, Kristian Holm, Elisabeth Nordskog, Ramona Johansen og Martin «MAFO» Olsen og andre i serien. De har blitt nye folkehelter i Nord-Norge så vel som i resten av landet. Med ett har snøscooter livet til disse ungdommene i Nord-Norge blitt hyggelig kveldsunderholdning i de tusen hjem rundt om i Norge.
– TV 2 er fornøyde med at rundt 100.000 har valgt å følge serien så langt, med rundt 150.000 seinger på første episode, sier pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til Reitwagen.no. De som ikke har sett serien bør se frem til mandag, tirsdag og onsdag til uken som kommer og merke seg tidspunktet kl. 22.30 på TV2 Zebra.
– For oss i Alfred Film og TV som har fulgt Maria, Sondre, Marlene og de andre i serien under opptakene i fjor vinter, vår og sommer har det vært utrolig hyggelig å se den gode mottakelsen, sier Silje Bürgin-Borch, som er produsent for serien. Siste tre episoder sendes mandag, tirsdag og onsdag til uken.
Fargerike Maria Sandberg
– Jeg har bare fått ros, skryt og klapp på skulderen. Det har vært en overstrømmende mottakelse. Så tusen takk til alle som har likt og fulgt serien på TV2, sier Maria Sandberg.
Maria Sandberg kan fortelle at hun ikke har fått en eneste negativ kommentar. Noe hun er glad for, siden sporten jo er en sport på lik linje med andre idretter. Og legger til at hun tror serien har gitt bedre kunnskap om akkurat det, og gitt folk innblikk for folk flest i hva frikjøring er. Nå håper hun det også kan komme egne frikjøringsområder i Norge fremover.
Hun har delt en av de mange meldingene hun har fått om serien fra en mor: «Jeg var ei ung mor med en nå 18-årig sønn som kjører skuter som dere, og det er utrolig fint å se hvor kontrollert og kalkulert alt virkelig er, og jeg bekymrer meg mye mindre nå, etter å ha sett serien. Og du er virkelig ei tøff og inspirerende jente med bein i nesen. Så takk, på alle måter.”
Sondre – Folkeligheten selv fra Narvik
Sondre Zachariassen har fått utelukkende positiv respons, og kan fortelle at han får meldinger daglig fra hele landet.
– Det virker som det er en ny glød i miljøet, som minner litt om hvordan det var da jeg begynte å kjøre aktivt, sier Sondre Zachariassen.
– Den gangen var det flere som kjørte, og nå virker det som folk vekkes litt til live igjen. Jeg har fått utallige meldinger fra folk som skriver at de kjørte mye før, og nå når de ser serien har det lyst å begynne å kjøre igjen. Jeg får også mye meldinger fra folk som har lyst å begynne å kjøre, og lurer på hvor de kan kjøpe scooter, hvilen type og hva de trenger å gjøre for å komme i gang. Det er utrolig moro, sier han med et smil.
Sondre får også meldinger om at det er bra at snøscooter endelig er på TV. Han legger til at han håper det kan føre til mer innsikt i hva frikjøring er, og at det kan styrke samarbeidet med kommuner, lag og foreninger om å få regulerte frikjøringsområder og sikre og gode scooterløyper
– Ingen av oss i bransjen ønsker fullt frislipp, vi ønsker flere løyper, og kontrollerte områder. Vi trenger en endring i motorferdselsloven, og kanskje den gløden og entusiasmen Sledheads ser ut til å ha vekt i folk kan gi en bedre arena for å ta debatten, mener Sondre Zachariassen.
Folkelighet trumfet skepsis
– Hele bransjen var vel litt engstelig når vi så teaseren til serien, men som alle andre har vi falt for de gode personlighetene vi har fått møte underveis. Her er det bare å berømme ungdommene, samt produsenten for å ha klart å vise en viktig del av ungdomskulturen i Nord-Norge på en utrolig god måte, sier Truls Tvete som er adm. direktør for Polaris i Norge. Polaris er en av landets største importører av snøscootere, motorsykler og ATV-er. Flere av deltakerne i serien bruker Polaris sine snøscootere.
Nordnorsk produksjon og nordnorske verdier
Produksjonen er nordnorsk i alle ledd, serien er utviklet av Silje Bürgin-Borch, som selv er fra Tromsø, og er produsert av hennes Tromsø-baserte selskap Alfred Film og TV. Serien har også fått støtte fra Filmfond Nord.
– Det at store deler av produksjonsmiljøet ligger i Oslo gjør at historiene som fortelles ofte blir fortalt derifra. Vi ønsker å eie våre enge historier, sier Silje Bürgin-Borch, som også stod bak serien «Jakten på Nordlyset» for TVNorge.
– Som serieskaper ønsker jeg å vise andre deler av nordnorsk virkelighet enn den stereotypiske nordlendingen. Da jeg ble kjent med frikjøringsmiljøet skjønte jeg fort at jeg hadde funnet mennesker som er stolte av det de driver med, og så lidenskapelig opptatt av det det, at jeg ikke var i tvil om at dette de har historier som kan engasjere og inspirere flere, forteller Silje Burgin-Borch.
Det å formidle scooterkjøring som tv-serie
– TV-serieformatet er ganske annerledes enn den type filmer som så langt har blitt laget fra miljøet. Dette er første TV-serien som lages fra – og om miljøet. På mange måter har vi måttet skape en ny sjanger, der vi har vært opptatt av å ta den tradisjonelle måten å formidle snøscooterkjøring på inn i et format der vi bygger historier rundt kjøringen og menneskene, sier Bürgin-Borch.
– En av de tingene vi har jobbet mye med, er å finne en måte å formidle frikjøring på som både miljøet selv kan kjenne seg igjen i og la seg engasjere av. Samtidig ha fokus på å nå et publikum som ikke har kjennskap til dette fra før. For meg har det vært avgjørende å lytte til utøverne våre, og bruke mye tid med dem, for å lære av dem, og samtidig bruke den historiefortellingen som publikum kjenner til i en TV-serie, forklarer Brønnøyværingen som har vært produsent for serien.
– Det har tatt tid å lære seg kjøringen. Men vi har vært helt avhengig av å forstå hva som foregår, rent kjøreteknisk for å klare å videreformidle det, sier Bürgin-Borch. Og det har vært utfordrende når dette i tillegg er en sport som ikke har blitt skildret på TV før.
Blir det en sesong 2?
– Det er for tidlig å si om det vil bli en sesong 2 av Sledheads. Det avhenger også mye av seertall. Men for min del så håper jeg absolutt på det. Det har vært en av de mest spennende seriene jeg har produsert, i et miljø, og med mennesker jeg har blitt utrolig glad i, som har mange flere historier jeg tror vil inspirere et større publikum. Så vi jobber for å få en fortsettelse, sier en entusiastisk Silje Bürgin-Borch.
Snøscooterklubbenes fellesråd har også fulgt serien
– TV2 har laget en flott serie om frikjøring med snøscooter. Den viser hvilken ekstremsport det faktisk er og hva den betyr for mange ungdommer, sier Erik Kirkvold som leder Snøscooterklubbenes Fellesråd.
– I Norge er snøscooterkjøring strengt regulert og vi i Snøscooterklubbenes Fellesråd jobber for at så mange som mulig skal ha tilgang på trygge og sikre løyper. Vi dyrker gode holdninger og rekreasjonsskjøring i godt merkede løypenett. Gjengen i Sledheads tar derimot snøscooterkjøring til et nytt nivå og må dra til det mer liberale Sverige for å utøve sin interesse, avslutter Kirkvold.
– Programserien har klart å ta pulsen på et ungdomsmiljø som er viktig og positivt med stor interesse for snøscooter kjøring i naturen. Godt kameratskap og mye humor ser vi også mye av. Veldig hyggelig å høre om den gode mottakelsen det har fått av TV2 publikum, sier Einar Grindvold som er distriktssjef salg i BRP og styreleder for Snøscooterimportørenes Forening (SIF). BRP er også en av landets største importører av snøscootere, motorsykler, vannscootere og ATV-er. Flere av deltakerne i serien bruker BRP sine snøscootere.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com