Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Suzuki har tatt den helt ut når de presenterer nye GSX-S1000. Motoren er blitt enda sterkere, den får alt av kjøretekniske hjelpesystemer og den har et design som vekker oppsikt.
En helt ny generasjon GSX-S1000
– Konseptet GSX-S1000 utstråler tydelig sin rolle som et råskinn av en naken sportssykkel. Det handler om å gi føreren optimale opplevelser på asfalten – enten det er på favorittstrekket på landeveien, på actionfylte banedager, eller i byen. Dette er motorsykkelen som kan alt, sier Morten Gjestad. Han er salgs- og produktsjef 2 hjuls avdelingen hos Erling Sande AS.
«Det vakre med naken aggresjon»
Slik lyder slagordet for nye GSX-S1000. Det er enkelt å forstå hva som ligger bak dette. GSX-S1000 er en radikal streetfighter med nye og skarpere linjer. Alt på nye GSX-S1000 oser av kraft og ytelse.
– Å oppnå et harmonisk forhold mellom chassis, motor og de avanserte systemene til Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), har vært en prioritert oppgave for Suzukis ingeniører. Balansen i hele motorsykkelen er forbedret, forteller Morten Gjestad.
Streetfighter som mener alvor
Svingarmen er – som motoren – hentet fra supersportmaskinen GSX-R1000. I kombinasjon med de fullt justerbare KYB-støtdemperne gir dette et åpenbart inntrykk av at dette er en streetfighter som mener alvor i lyskryssduellene. Teknikken sørger for at du har det aller beste utgangspunktet for å lykkes – uansett forhold og type kjøring. Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) gir deg muligheten til å velge mellom tre ulike kjørekarakterer. Systemet sørger for at du får maksimalt ut av kjøringen, enten det er på en banedag, på sportslig kjøring på landeveien, på regnvåt asfalt eller en om du nyter en rolig dag i byen.
Suzuki Traction Control System (STCS) vil med sine 5 trinn også hjelpe deg til å få maksimalt ut av kjøringen. Systemet kan også kobles helt ut, sånn i tilfelle du vil smake litt på hvordan det føltes i «gamle dager».
Biter kjapt og nådeløst
Men pass på – Suzuki GSX-S1000 biter kjapt og nådeløst. Den råsterke GSX-R1000 Supersport-motoren har fått mange viktige oppdateringer, faktisk så mange at det i prinsippet handler om en helt ny motorgenerasjon. Luftinntaket er nytt. Det samme er de elektroniske gasspjeldene, kamakslingen, ventilfjærene og clutchen.
– Sammen med oppdatert elektronikk er kjøreopplevelsen hevet til et nytt nivå, med enda bedre kontroll på kreftene som resultat. GSX-S1000 leverer kraftfulle ytelser helt nede i registeret og opp til høye turtall. Maksimal effekt er økt fra 150 til 152 hestekrefter og akselerasjon 0-400 meter er redusert fra 10,25 til 10,15 sekunder, sier en engasjert forteller Morten Gjestad hos Erling-Sande AS.
Enda viktigere er det at dreiemomentet nå leveres betydelig jevnere enn tidligere. Jevnere dreiemoment gjennom effektregisteret bidrar til bedre gasskontroll og ytterligere kjøreglede. I mellomregisteret – hvor motoren befinner seg under en stor del av kjøretiden – er dreiemomentet blitt både sterkere og jevnere. Det er gode nyheter for alle gatemotorsyklister.
Motorrespons som er presis og pålitelig i henhold til førerens valg, gjør den lettere å kontrollere og morsommere å kjøre, spesielt når vi snakker om en motorsykkel med slike krefter. Det skaper tillit. Og tillitt skaper kjøreglede! Den herlige symfonien av snerrende rekkefirer er med det nye eksosanlegget enda mer rendyrket. Nye Suzuki GSX-S1000 er ikke bare en nytelse å se på. Den er en fabelaktig motorsykkel å kjøre og har akkurat den råskapen du forventer av en slik streetfighter!
Moto GP-teknikk i motoren
Motoren i GSX-S1000 har fått et titalls oppdateringer, dersom man tar med stort og smått. Den 999 kubikkcentimeter store rekkefireren er hentet fra supertsportmaskinen GSX-R1000 som er kjent for sin råskap. I den nakne GSX-S1000-utgaven er det også hentet teknologi fra Suzukis Moto GP racing-kunnskap. Motoren har fått en mer gateorientert tuning, for å kunne håndtere flere typer kjøring og varierende forhold. Den er blitt ekstra sterk i lavere turtallsområder. Samtidig som alle motoroppdateringene gjør GSX-S1000 enda sterkere, tilfredsstiller den også de strenge Euro 5-kravene.
Inspirert av jagerfly
Suzukis designere hentet inspirasjon fra moderne jagerfly da de hadde nye GSX-S1000 på tegnebrettet. Det radikale, futuristiske designet av det nye LED-hovedlyset er et bevis på nettopp dette.
–Den slanke bakstussen skaper lettere og tøffere profil, og med et fremoverrettet design fremheves det muskuløse midtpartiet av sykkelen, hvor også bensintanken er helt nydesignet. Den har for øvrig økt kapasitet fra 17 til 19 liter, slik at du kan bruke mer tid på å nyte kjøringen, sier Morten Gjestad.
Mange tekniske valgmuligheter
Nye GSX-S1000 har fått det aller nyeste og beste av hjelpesystemer. Du kan velge mellom tre ulike kjøremoduser via Suzuki Drive Mode Selector. STCS (traction-system) gir deg flere valg, fra mye til ingen inngripen for å hindre hjulsladd. Systemet har fem trinn, samt muligheter for å slås helt av.
–Det nye quickshift-systemet lar deg gire sømløst uten bruk av clutch. Suzuki Clutch Assist System (SCAS) leverer myk girskifting og motorrespons under nedbremsing og inngang til kurvene. I tillegg har GSX-S1000 fått Low RPM Assist, som gir mykere start på kjøringen, avslutter Morten Gjestad hos Erling-Sande AS.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com