Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Ulykkessommer 2022
Så langt i år er 15 drept i trafikken mot sju i hele juni i fjor. Dessverre skjedde siste ulykke i natt i form av en bilulykke i Bø i Telemark. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland gikk også ut med en pressemelding på mandag i denne uken hvor hun og samferdselsminister Jon-Inge Nygård varslet en rekke grep om utviklingen fortsetter. Blant annet nevnte de «justerte fartsgrenser, økt bruk av fotobokser, økt tilstedeværelse av politi og forsterket informasjonsarbeid» som noen av tiltakene i kampen mot trafikkulykkene.
Sentrale aktører med MC-interesse
På torsdagens møte var følgende invitert til å møte: Norsk Motorcykkel Union (NMCU), Norges Trafikkskoleforbund (NTSF), Trafikkforum (organiserer trafikkskoler), Nord universitet (sentral i å godkjenne trafikklærere bl.a. i Norge), Norges Automobilforbund (NAF), Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Motorsykkelimportørenes Forening (MCF), Norsk MC-Forhandlerforening (NMCF), Politiet/Utrykningspolitiet og Trygg Trafikk. Videre deltok ledelsen og ekspertise fra Statens Vegvesen i møtet.
Godt møte og diskusjoner om ideer
– Det var et viktig og godt møte. Vi orienterte om det vi vet om det vi foreløpig har av informasjon og rådata fra de mange ulykkene. Vi må nå stå sammen for å tenke på hvilke grep vi bør gjøre, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland til Reitwagen.no. Vi oppfordret også organisasjonen som deltok til å vurdere egne tiltak og ideer som kan hjelpe til for å få bremset og snudd utviklingen. Vi vil også ha god kontakt med hensyn til utviklingen gjennom sommeren med deltakerne i møtet, understreker Hovland.
– Jeg opplever at MC miljøet i Norge tar situasjonen og utfordringen på største alvor, er offensive, engasjerte og kunnskapsrike. Det kom også opp flere ideer og innspill underveis i møtet som vi hver på vår kant nå skal diskutere. Videre vet jeg at flere holdningskampanjegrep vil bli tatt i regi av deltakerne i møtet, sier Ingrid Dahl Hovland.
Norges Trafikkskoleforbund deler sine råd
Norges Trafikkskoleforbund (NTSF) tok allerede dagen etter møtet et initiativ og gikk ut med sine råd for å redusere antall ulykker. Norges Trafikkskoleforbund ble stiftet i 1954, og representerer over 80 prosent av alle trafikkskoler og trafikklærere i Norge.
Deres råd er:
Skap et raust handlingsrom
– Når du kjører motorsykkel må du snu om tankesettet, og ikke tenke som når du kjører bil. På motorsykkelen blir du lagt mindre merke til, samtidig som bilistenes oppmerksomhet ofte er rettet mot andre bilister. Så vær oppmerksom og sørg for et raust handlingsrom slik at du ikke blir overrasket over andres atferd, oppfordrer Øyvind Årbogen, trafikklærer og seniorrådgiver i Norges Trafikkskoleforbund.
Men hvordan skaper man dette rause handlingsrommet?
– Senk farten, skap avstand til de foran, plasser deg aldri i noens blindsone og pass på de bak deg når du planlegger å bremse, oppfordrer Årbogen.
Må snu den negative utviklingen
De siste 10-12 årene har det vært en positiv utvikling i antallet alvorlige motorsykkelulykker, til tross for en stor økning i antallet som kjører motorsykkel. Om vi ser på året vi er inne i har nedgangen nå stagnert, og motorsyklister utgjør 20 prosent av alle drepte i trafikken.
– Nå må alle motorsyklister ta ansvar for å unngå alvorlige ulykker. Starten på denne sesongen har vært svært dårlig. Vi har allerede mistet 12 motorsyklister, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen.
Statens vegvesen ber nå motorsyklistene om å selv bidra til å snu den dårlige sesongstarten til en mer trafikksikker sesong. Og det er særlig en gruppe som må skjerpe sansene – godt voksne menn.
– Vi ser dessverre for ofte at det er føreren selv som forårsaker ulykken, sier Haslie.
Mindre synlig og mindre beskyttet
En motorsykkel synes ikke like godt som en bil og føreren er ikke beskyttet av et karosseri. Små marginer og feilhandlinger kan få fatale følger. Kjører du motorsykkel må du derfor kontinuerlig vurdere situasjonen, og forstå når risikoen øker.
– Det er krevende å kjøre motorsykkel, og man må hele tiden passe på å gjøre seg synlig med rett plassering og ha en fart som gjør at andre trafikanter kan oppdage deg, sier Lars-Inge Haslie.
De mest alvorlige ulykkestypene er fortsatt utforkjøring i sving, kryssulykker og kjøring i følge.
Fire (4) enkle råd for tryggere MC-sommer
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com