Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Viktig å dele kunnskap
– Det var utrolig morsomt å se det store engasjementet deltakerne la ned i de timene de var på besøk hos oss, sier daglig leder Liv Heidi Osland som hos Team MC i Bergen. Vi har hatt stor glede av samarbeidet med WIMA og ser en veldig økning i interessen for motorsykkel blant kvinner.
Damer på MC vokser kraftig i Norge
Målet er å sikre MC-glede, fellesskap og gjennomføre aktiviteter for å få økt kompetanse blant damer som kjører motorsykkel. WIMA Norway er en nasjonal avdeling av WIMA International som har avdelinger rundt om i hele verden. I dag er Eli Johanne Stene president og Anette Sundsbak visepresident. WIMA er sammen med The Litas landets store nettverk for kvinner på motorsykkel.
Les også mer om WIMA her: Forventer tidenes kvinneår på MC. Rudskogen damekurset er nå lagt ut! WIMA melder om stor og økende interesse fra damer som ønsker å kjøre motorsykkel. Guttene kan bare glede seg til å få økt konkurranse om gode kjøreopplevelser på to hjul i Norge og utlandet i 2021.
Mekkekurs
– Mekkekurset er noe sikkert mange av gutta boys også hadde hatt nytte av. Vi lærer oss det helt enkle, som er til nytte når vi er på vei ut på tur. De avanserte tingene må vi selvsagt få ordnet på merkeverkstedene, sier Eli Johanne Stene, president i Wima Norway (Women’s international Motorcycle Association).
– Det handler om å bygge jentene som kompetente motorsyklister, forteller den ivrige MC-entusiasten Stene til Bergensavisen.
Forrige uke har WIMA sammen med Team MC i Bergen og GMS – Gjøvik Motorservice i Innlandet arrangert mekkekurs for kvinnelige motorsyklister.
– Vi har satt i gang dette kurset for at flere skal slippe å bekymre seg for at noe kan være galt med sykkelen sin, forteller Eli Johanne Stene. Det er en av tingene som hindrer folk fra å legge ut på lengre turer. Med større innsikt i hvordan sykkelen virker, kan man slippe å ha teknisk angst, og heller legge alt fokus i å glede seg over kjøringen.
Stene forteller til Reitwagen.no at damene er realister og derfor er gode mc-førere.
– Vi tar nok litt mindre sjanser kanskje enn gutta, sier Eli Johanne Stene med et smil på telefon fra Bergen.
– Det som er fint med damer er at de virkelig er observante på kompetansen sin – eller mangel på sådan – og vil gjerne sikre seg, de ønsker å øke den tekniske kunnskapen. Dette er et kurs sikkert mange av gutta boys også hadde hatt nytte av. Etter kurset på onsdag i forrige uke sa en av deltakerne at hun skulle rett hjem og vise mannen sin, for dette kunne ikke han heller, sier hun med et smil.
Finne viktige feil
I NMCU og Statens Vegvesen sine undersøkelser av ulykker kommer det frem at tekniske feil på MC svært sjelden er årsak til ulykker.
– Målet er å gi damene litt mer innsikt om teknikk på syklene. Videre sjekke over at ting er i orden og dermed føle seg så trygg som mulig når man legger ut på tur, sier Stene til Reitwagen.no. Hun deltok selv på kurset sist uke. Presidenttittel i WIMA betyr ikke at hun har hundre prosent oversikt over hvordan mekanikken på sykkelen fungerer.
– Jeg er ikke videre teknisk anlagt av meg, og jeg har ingen problem med å stille min inkompetanse til skue, sier Stene med et smil til lokalavisen. Det er viktig å spørre de dumme spørsmålene, for lurer du på noe så er det helt sikkert andre som lurer på det samme.
Forskjell på kvinner og menn!
Mekaniker Danica Izquierdo Hanzel (30) hos Triumph Bergen i Åsane, merker definitivt forskjell på kvinner og menn når det kommer til å søke hjelp med motorsykkelen sin.
– Kvinner kommer når de merker noe uvant med sykkelen og vil ha det sjekket umiddelbart. Menn venter ofte lenger og manglene er ofte langt mer fremskredne og alvorlige før de kommer til oss. De kan gjerne ha hørt på ulyder i lengre tid. Det er selvsagt ikke alltid slik, men det er merkbar forskjell på kvinner og menn, sier Hanzel til Bergensavisen.
Hun er kjempefornøyd med mekkekursene så langt, selv om hun som opprinnelig texaner må ha jukselapp på norsk for en del tekniske uttrykk, skriver Bergensavisen.
– Jeg har hatt det kjempegøy, damene spør og vil veldig gjerne lære. Noen lurer på om det er smart av meg å lære bort dette siden det er slike ting jeg gjør i jobben min, men det er selvsagt det. Når folk blir oppmerksomme på de ulike og viktige elementene, så vet de også når de faktisk må ta sykkelen på verksted. De lærer også at en «quick fix» i garasjen faktisk er bare det, en «quick fix».
Kitty Cecilie Jacobsen (60) er en av dem som har tatt MC-lappen i godt voksen alder.
– Nå har jeg kjørt i seks år, og jeg har faktisk aldri kjent på denne tekniske angsten. Likevel lærte jeg veldig mye, og jeg skal nå sjekke min egen sykkel.
Jacobsen er også medlem av WIMA. Hun ser at det kommer stadig flere kvinner til dette miljøet, som fremdeles er svært mannsdominert.
Det er fortsatt mye utstyr som kan tilpasses oss kvinner bedre når det gjelder mc. Det er både klær, sikkerhetsutstyr og tilpasningene på selve sykkelen, sier Eli Johanne Stene til Reitwagen.no. Men det er noe vi i WIMA jobber med som tema i dialog med motorsykkelbransjen. Så det vil bli bedre over tid, understreker hun. Dermed kommer det enda flere damer på to hjul i årene fremover.
Tilbake til Kitty Cecilie Jacobsen. Til Bergenavisen sier hun:
– Markedet har begynt å oppdage oss også, for det trengs en tilpasning til kvinner. Vi trenger sykler der vi rekker frem til styret og ned med beina, og vi trenger kjøreutstyr med plass til både pupper, lår og rumpe, for det meste er fremdeles tilpasset menn. Men vi føler oss veldig velkomne altså, sier hun.
Se mer om WIMA på link: Link
Se også flott YouTube laget av Calvat’s Garage som er blant landets beste YouTubere, her for MCAvisa, landets eldste og ledende MC-magasin nedenfor. Delt etter avtale med Calvat’s Garage. WIMA har nytt kjørekurs i mai 2021 med over 80 kvinner påmeldt.
Fotos i Bergen: Tatt av Eli Johanne Stene og fotos i Gjøvik er tatt av Lene Sæther.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com