Yamaha lanserer R9 – en helt ny modell i R-serien

Kenneth Nordahl-Pedersen
Når Yamaha nå har bestemt seg for å kun tilby R1 som banesykkel, trenger de et nytt flaggskip i sportsklassen for veibruk. Her er den: den helt nye R9

Yamaha lanserte R1 allerede i 1998, og har siden spedd på med flere R-modeller. De populære modellene R6 og R1 tilbys nå kun for banebruk, og er ikke homologisert for registrering på vei. Årsaken ligger i strenge utslippsreguleringer. I stedet tar Yamaha nå frem en helt ny modell som skal toppe den sportslige R-serien. R9 er basert på den velkjente CP3 motoren som har vært brukt i ulike MT09 modeller de senere årene. Også R3 og R125 fornyes for 2025.

Her er et utdrag fra Yamahas egen pressemelding:

Det er ikke til å komme unna at Supersport-markedet har endret seg gjennom årene, med førernes behov og ønsker i stadig utvikling, og med strengere utslippsregler. Det er denne endringen som ledet Yamaha til beslutningen om at deres ikoniske R1 skulle bli en modell kun for banebruk fra 2025, med introduksjonen av R1 RACE og videreføringen av R1 GYTR.

Samtidig som R1 GYTR og R1 RACE og deres ultimate baneytelse forblir flaggskipmodellene på toppen av Supersport-serien, vil Yamaha fortsatt pleie markedet for veigodkjente Supersport-modeller, og etterspørselen og entusiasmen for dette markedet siden introduksjonen av R7 viser at det fortsatt er en plass for veigodkjente Supersport-modeller.

Introduksjonen av R9 kompletterer Supersport-kategorien, som går fra inngangsnivået R125 via A2-kategorien R3, mellomvekt R7 til nå R9 for gatesykler, mens de alltid viktige R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR og R6 RACE beholder sin plass i modellutvalget med sine ytelser på høyt nivå utelukkende for banen.

R9 tar denne velprøvde, racing-avledede teknologien og designen, og kombinerer den med den kritikerroste, tresylindrede CP3-motorplattformen som har revolusjonert Yamaha-merket det siste tiåret. Denne kombinasjonen gir en perfekt balansert Supersport-modell verdig en status som R-seriens flaggskip. Den tilbyr effektiv sportsytelse på veien og rikelig med ytelse for banen.

Momentsterk 890cc CP3-motor

R9 drives av Yamahas prisbelønte 890cc CP3 væskekjølte, tresylindrede, DOHC innsprøytningsmotor med fire ventiler per sylinder. Boringen og slaglengden på 78 mm x 62 mm og kompresjonsforhold på 11,5:1 gir både utmerket dreiemoment og rikelig med effekt. Kombinert med den fine kontrollen som tilbys av Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), får du optimal ytelse både på banen og på veien. Sekundærutvekslingen, tenningstidspunktet og drivstoff-mappingen er alle optimalisert for Supersport-ytelse både på banen og på veien.

Deltabox-ramme i aluminium

Deltabox-rammen er utviklet spesielt for R9, og har fått sin stivhet tilpasset sportsytelse ved både lav og høy belastning.

Rammens frittstående vekt på 9,7 kg gjør den til den letteste rammen som noen gang er brukt på en Yamaha Supersport-modell. Dette lette chassiset betyr at den totale kjøreklare vekten til R9 bare er 195 kg, noe som resulterer i det optimale forholdet mellom kraft og vekt.

Den mest aerodynamiske Yamaha-modellen

Gjennom omfattende vindtunneltesting var ingeniørene i stand til å utforme R9 til å ha mindre aerodynamisk luftmotstand enn selv R6, til tross for at R9 har større slagvolum, radiator og frontaloverflate.

Denne effektiviteten oppnås gjennom en kombinasjon av frontkåpedesignet, og de nye aerodynamiske winglettene, lagt til rett under lysene. Disse reduserer frontløftet og forbedrer kontakten med veien.

Winglettene reduserer forhjulsløftet med 6-7 % i en rett linje, og når de kombineres med frontspoileren under M-kanalen, økes denne effekten til ca. 10 % i svinger.

Fjæring og bremser

Den nye 43 mm KYB inverterte forgaffelen har blitt fullstendig redesignet og har nå individuelle justeringer for retur- og kompresjonsdemping på venstre og høyre gaffelben.

Bakre støtdemper er justerbar for forspenning, returdemping, og kompresjonsdemping. Den nye utformingen bidrar til svært presis demping, og gir bedre tilbakemelding fra banen eller veibanen.

R9 har racing-avledede Brembo Stylema monoblock-kalipere, som er lette, stive og designet for å gi bedre kontroll og stabilitet.

De lette Stylema-kaliperne produserer sin stoppkraft gjennom fire 30 mm stempler og er designet for å tillate en optimalisert luftstrøm for effektiv kjøling, noe som motvirker at bremsene mister effekt ved hard banekjøring.

 

Styre og tank

Styret er clip-ons montert under trippelklemmen, noe som gir den typen frontbelastning du forventer av en Supersport uten for aggressiv kjørestilling. Plasseringen er sportsligere enn clip-on styret på R7, men mer avslappet enn de på R6 RACE, og gir et bredere bruksområde.

Drivstofftanken på 14 liter gir lang nok rekkevidde ved bruk på veien, samtidig som den forblir smal for å gi optimal forening mellom fører og maskin. Tankformen er designet for å gi godt grep for førerens lår og arm i svinger, med mål om å gi en følelse av stabilitet og kontakt midt i svingen.

 

Teknologi og elektronikk

Førere kan tilpasse kjøreopplevelsen via Yamaha Ride Control (YRC)-innstillinger. Denne funksjonen lar føreren velge motoreffektegenskaper og nivået på elektronisk støtte etter veiforhold og egne preferanser.

Tre integrerte kjøremoduser, «Sport», «Street» og «Rain» med fabrikkinnstillinger med forskjellige nivåer for å passe til ulike forhold, suppleres med muligheten til å forhåndsinnstille to egendefinerte moduser og fire Track-moduser.

 Yamahas tredje generasjons Quick Shift System(QSS) tillater clutchfrie opp- og nedgiringer. Systemet har to innstillinger der innstilling 1 muliggjør oppgiring ved akselerasjon og nedgiring ved retardasjon, mens innstilling 2 også tillater nedgiring mens du akselererer og oppgiring mens du bremser, noe som gir større funksjonalitet i et bredere spekter av scenarier.

Skjerm og tilkobling

R9s 5-tommers TFT-fargeskjerm kan tilpasses mellom fire valgbare temaer, mens en banemodus viser informasjon som bare er relevant når du kjører på banen, inkludert rundetider.

R9s instrumentpanel kan kobles til en smarttelefon via Yamahas MyRide-appen gjennom motorsykkelens innebygde kommunikasjonskontrollenhet (CCU).

Appen kan brukes til å endre YRC-innstillinger, slik at du kan lage nye YRC-moduser selv når du er borte fra sykkelen. Opptil 40 forskjellige modusinnstillingsvarianter kan lagres i appen for å passe til bestemte vei- eller baneforhold, og deretter lastes opp til sykkelen når den er innenfor rekkevidde. Et integrert fullt navigasjonssystem er også tilgjengelig via Garmin StreetCross-appen. Og brukere kan vise forskjellig informasjon og bilder på skjermen, inkludert telefonsamtaler, tekstmeldinger og væroppdateringer.

Y-Trac-appen hever Supersport-opplevelsen, og lar førere å forbedre sin banekjøring og -ytelse gjennom verktøy som vanligvis bare er tilgjengelige for profesjonelle racere.

Y-Trac-appen er avledet fra racing og gir deg muligheten til å logge og analysere kjøredata med teknologi på profesjonelt nivå uansett førerens erfaringsnivå – fra nybegynnere til proffer. Med Y-Trac-appen kan runde- og sektortider logges samt maskindata, inkludert nedleggsvinkel, motorturtall, girposisjon, hastighet, gasskontroll og støttenivåene fra de elektroniske støttesystemene, for eksempel traction control.

GPS-posisjonsdata kan være via en førers smarttelefon, men hvis føreren ønsker å bruke en GPS-enhet på sykkelen, kan Y-TRAC kobles til Garmin GLO2. Y-Trac tilbyr også muligheten for et «Virtual Pitboard», der førerens mekanikerteam kan sende meldinger til dashbordet mens de er ute på banen. R9-eiere kan registrere seg for en gratis prøveversjon av appen, eller abonnere på premium-utgaven.

 

 

2025 R9 er tilgjengelig i fargene Icon Blue og Tech Black og forventes å være i Yamahas utstillingslokaler fra mars.

Pris i Norge oppgis å være kr 212.900,- .

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend