Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
NMAX 125 har til nå solgt mer enn 72 000 eksemplarer, og sammen med NMAX 155 representerer modellen nesten to tredjedeler av alle enheter solgt i dette segmentet. Det er altså en viktig modell Yamaha nå oppdaterer. NMAX ble lansert første gang i 2015 og er en premium scooter med sporty karakter. Fokuset er på kjørekomfort og drivstofføkonomi sammen med en frisk motorkarakter.
I 2021 får modellen et helt nytt design, ny ramme og EU5-kompatibel motor. Andre tidsriktige oppdateringer er muligheten til å pare scooteren med en smarttelefon, og nøkkelfri tenning.
De to versjonene (125cc/155cc) er utseendemessig like. Det er bare motorene som har forskjellige slagvolum og følgelig noe forskjellig ytelse.
NMAX-modellens 125 cc motor er en en-sylindret 4-takter med vannavkjøling. Den er designet med fokus på drivstofføkonomi og forbruket er oppgitt til 0,22 liter per mil. En av faktorene som bidrar til det lave forbruket er automatisk stopp og start av motor ved stans, f.eks ved lyskryss. Med 7,1 liters drivstofftank oppgis rekkevidden til å være ca 300 km mellom hver bensinfylling. Utslippsverdien er på 52g/km. NMAX 125 yter 12,2 hk og NMAX 155 gir 15 hk. Merk at 155-utgaven krever førerkort klasse A eller A2.
NMAX er utstyrt med en stor sal med god plass til to. Setet kan på vanlig scooter-manèr åpnes og gi tilgang til et stort lagringsrom med plass til en hjelm, en ekstra jakke eller hva du nå har behov for å pakke bort. Instrumentpanelet kan kobles til telefon trådløst, og du kan dermed få opp tekstmeldinger og andre varsler rett på displayet på scooteren. Telefonen lader du fra 12v uttaket på sykkelen.
NMAX 125 vil koste kr 38 900,-, og NMAX 155 er priset til kr 41 900,-. Prisene forusetter at foreslåtte avgifter for 2021 blir vedtatt. 125-versjonen vil være tilgjengelig fra februar, mens vi må vente helt til august før 155-kubikkeren er klar til levering.
Tricity 300 har tre hjul, og kan dermed kjøres lovlig uten førerkort for motorsykkel. Det holder med førerkort til bil, dersom dette ble tatt før 20. januar 2013. Det burde gjøre denne modellen svært attraktiv for mange som ønsker seg et smidig kjøretøy for jobbpendling, eller ønsker å oppleve gledene ved motorsykkelkjøring uten å måtte ta A-førerkort. Det forundrer oss litt at ikke bybildet flommer over av denne type scootere. Med 292 cc og 28 hk kan man ha en uanstrengt tur selv på motorveiene inn og ut av byen, bagasjeplassen under setet gir plass til to hjelmer.
Den oppdaterte modellen er tilpasset nye EU5 utslippskrav, og vil være tilgjengelig fra februar. Søskenmodellene fra 2020, Tricity 125/155, vil selges ut 2021.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com