Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
TMAX 20 år
Den første utgaven av TMAX kom på markedet i 2001, og satte standarden for maxi-scootersegmentet. Siden introduksjonen for 20 år siden har modellen solgt over 300.000 eksemplarer og blitt oppdatert flere ganger i tråd med utviklingen av teknologi, krav og markedet. Siste oppdatering ble gjort på 2020-modellen, blant annet med en økning av slagvolum fra 530 til 560 kubikkcentimeter. Dette gjorde at Yamaha kunne ta ut enda mer krefter fra motoren, samtidig som modellen nå tilfredsstilte EU5-normen. Kundene likte oppdateringen, og salget av modellen har i 2020 økt med over 50% i forhold til 2019.
TMAX er ikke bare en scooter. Den er også en motorsykkel med god bagasjekapasitet og komfort, og med ytelser på nivå med andre motorsykler i mellomklassesegmentet. Vi utfordrer alle som er vant med ordinære motorsykler å prøve TMAX. Dere kommet til å bli positivt overrasket.
I Norge vil Yamaha tilby den utstyrsmettede TMAX Tech MAX. Det betyr varmeholker, oppvarmet sete, cruice control, og elektrisk justerbar vindskjerm, for å nevne noe. 15 liters tank og key less og lar seg vel også høre.
XMAX 300
Den noe mindre og lettere XMAX 300 treffer enda bredere enn storebroren, og har siden lansering i 2005 solgt godt over 400.000 eksemplarer. Det er fortsatt en komfortabel maxi-scooter med en motor på 292 kubikkcentimeter, men den er selvsagt lettere enn TMAX, og følgelig lettere å håndtere i byen. Den har dessuten vesentlig lavere prislapp, noe som selvsagt gjør den tilgjengelig for et bredere publikum.
-Vi er veldig fornøyd med at vi kan holde prisen på den oppdaterte 2021 uendret fra 2020modellen på hyggelige 69.900,-, uttaler Gjermund Ruud hos Yamaha. Han mener den friske motoren på 27,5 hk vil forbløffe alle som ikke har kjørt en slik doning.
Årets modell er oppdatert til nå å tilfredsstille EU5-normen, noe som betyr 6% bedre drivstofføkonomi. Designmessige er modellen uforandret, men den blir tilgjengelig i noen nye farger.
XMAX 125
Minstemann i MAX-familien er lettvekteren XMAX 125. Også denne modellen får EU5 spesifikasjoner, men har i tillegg flere oppdateringer. Motoren er omarbeidet, og har nå Yamahas Variable Valve Actualting (VVA). Det betyr en spesiell kamaksel som gir større dreiemoment i alle hastigheter, og følgelig bedre akselerasjon i lav- og mellomregisteret. Samtidig forbedres drivstofføkonomien med rundt 11%, og forbruket er på lave 0,23 liter pr mil. Da bidrar det nye «start & stop»-systemet også.
Chassiset er omarbeidet med blant annet bedre bakkeklaring og hele 9 kilo lavere vekt. Med 166 kg og lengre fjæringsvei skal scooteren være lettere å håndtere i bytrafikken.
Også XMAX som Tech MAX
Begge XMAX modellene kan fås som Tech MAX. Det vil si som en eksklusiv utgave med noen detaljer som gjør modellen mer attraktiv. Allerede i standardutførelse er det et høyt utstyrsnivå med blant annet luksussete, antispinn og justerbar vindskjerm. I Tech MAX utførelse får man i tillegg spasialsete og interiør med matchende fargesøm, anodisert fotbrett, Gilles Tooling-håndtak og egne farger kun for denne utstyrsvarianten.
Alle modellene i MAX-serien har en stor tilbehørskatalog med et stort utvalg av originaltilbehør som både øker den praktiske nytteverdien, og kan gi akkurat din scooter et uttrykk som passer deg.
Priser og tilgjengelighet
2021 modellene skal være tilgjengelig hos Yamahaforhandlerne like over nyttår. Prisene for 2021 har vi fått oppgitt fra Yamaha blir slik:
-TMAX 560 Tech MAX, kr 176.000,-
-XMAX 300, kr 69.900,-
-XMAX 300 Tech MAX, kr 79.900,-
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com