Yamaha R7 - En helt ny supersport-modell i Yamahas "R-Series"

Kenneth Nordahl-Pedersen
Det ikoniske modellnavnet R7 relanseres nå som benevnelsen på Yamahas nye supersportmodell for mellomklassen. Modellnavnet R7 er brukt for å ære den ikoniske raceren fra 1999, men i motsetning til den gamle kultmodellen som ble produsert i et begrenset antall, er den nye R7 laget for et langt bredere publikum. Den er sportslig, men er ikke en reinspikka racing-replika som originalen.

Den nye serien av supersportmodeller ledes an av flaggskipet R1M. Dette er den mest avanserte motorsykkelen Yamaha har sendt ut i markedet noensinne. Til serien hører også modellene R1, R6 Race, R3 og R125 – og nå også R7.

Banekjøringsegenskapene fremheves fra Yamaha i presentasjonen av den nye modellen. Og modellnavnet forplikter.

Sportslig

Med modellen vil Yamaha invitere et nytt sett med kunder inn i supersport-verdenen. Nye R7 har en svært sportslig fremtoning med et tydelig slektskap til sine søsken i R-series, men med dimensjoner og ytelser som gjør den tilgjengelig og attraktiv for langt flere både prismessig og i praktisk bruk.

R7 retter seg mot alle som vil ha en lettkjørt, sportslig sykkel som fungerer like godt på en banedag som på en søndagstur på favorittveien – eller til og fra jobb. Den kan også fås i A2 versjon, og appellerer dermed også til yngre førere.

Modellen skal være et lett tilgjengelig alternativ for et bredt spekter av førere.

Arven

Modellnavnet er hentet fra den legendariske reinspikka raceren som i 1999 ble produsert i 500 eksemplarer for å få den godkjent (homologert) for bruk i superbike-racing. Den nye R7 ærer legenden, men selv om den er sportslig og godt egnet for banekjøring, er dette en modell som med sin konkurransedyktige pris og moderate motorytelser er langt mer praktisk og anvendelig.

Kjørestillingen er sportslig, med clip-on styre og opptrukne fothvilere, og chassiset er svært aerodynamisk. Takket være den smale tosylindrede motoren er R7 svært smal – faktisk smalere enn sine mindre søsken R3 og R125.

Den smale 700-motoren tillater et svært smalt chassis. Faktisk den smaleste av alle Yamahas sportslige modeller.

Motor

Motoren i nye R7 er Yamahas suksessrike CP2-motor med to sylindre og 689 kubikkcentimeters slagvolum. Dette er samme motor som sitter i de øvrige 700-kubikkerne til Yamaha, og den er fullt ut EU5-kompatibel. Toppeffekten er på friske 73,4 hk og med en våtvekt på lave 188 kg, borger det for mye moro. Men det er først og fremst det tilgjengelige dreiemomentet på 67 Nm som har gjort at denne motoren har høstet så mange lovord.

Motoren er velkjent og en stor suksess i modeller som T7, Mt-07, XSR700 og Tracer 700. Kan leveres med quick shifter.

Fjæringskomponenter

Fjæringskomponentene er fullt justerbare, og understreker modellens sportslige karakter. Også bremsene har gode spesifikasjoner, med doble radialmonterte bremsekalippere og med radial bremsepumpe.

Som en valgbar opsjon leveres R7 med Quick Shift System (QSS), som tillater giring uten bruk av kløtsj og gir bedre akselerasjon.

Bremse- og fjæringskomponenter skal matche det sportslige imaget.

Introduksjonspris

Modellen vil bli levert i to forskjellige fargeskjemaer; Icon Blue og Yamaha Black, og vil være tilgjengelig hos Yamahaforhandlere i Europa fra oktober 2021. I Norge vil modellen bli solgt med en introduksjonspris ut 2021 på kr 126.900,- for både A og A2 versjonen.

Les mer om denne modellen og resten av syklene til Yamaha her. 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend